Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ingen fremtidige kursdato(er) oppført. Bruk skjemaet for å kontakte kursholderen for mer informasjon.
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløp
Medier, etikk og livssyn I er aktuelt både for mediebrukere og medieprodusenter, og spesielt for dem som arbeider eller ønsker å arbeide innen journalistikken.
Emnet gir kompetanse i å forstå livssyn og verdier i mediene generelt, og for den journalistiske etikk spesielt.
JO103 Medier, etikk og livssyn I inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i andre semester.
Mål
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg:
Innhold
Faget består av to delemner:
JO103-1 Grunnlagsspørsmål i etikk og livssyn I
Denne delen gir en grunnleggende innføring i livssyn (med verdispørsmål, menneskesyn, virkelighetsoppfatning og tro som grunnleggende elementer) og etikk. Fokus rettes mot aktuell etisk teori og et kristent etisk perspektiv.
Pensum (407 s.)
JO103-2 Etikk for journalister I
Dette delemnet gir en innføring i og drøfter etiske verdier, prinsipper og retningslinjer for norske journalister. Vi gjennomgår presseetiske dokumenter og drøfter aktuelle etiske dilemmaer.
Pensum (384 s.)
Organisering og arbeidsmåter
Undervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil aktuelle journalistiske saker drøftes.
Internasjonalisering
Dette emnet planlegges også på engelsk som fjernstudium med desentralisert innføringsuke i sentral-Europa og/eller England.
Vurdering og vurderingsuttrykk
Vurderingen i JO103 består av en sekstimers skriftlig eksamen. Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen.
Les mer om Mediehøgskolen Gimlekollen
Se flere kurs fra Mediehøgskolen Gimlekollen (30)
Kontakt oss